Si una cosa ha evidenciat la covid-19 és que tenir una llar és fonamental. La pandèmia ens ha fet treballar, per primera vegada, des de l’emergència, sense deixar de banda l’acompanyament que ja veníem fent a les persones sense llar que atenem. Durant el 2020, hem atès 2.628 persones. De totes aquestes, més de 2.100 han passat pel nostre centre obert buscant serveis bàsics i orientació i hem visitat directament al carrer 681 persones que hi viuen, un 26% més que l’any 2019. Gràcies al suport de molts socis i donants hem pogut garantir un allotjament estable a 235 persones. Compartim les dades de la nostra memòria 2020.

• Hem atès 2.628 persones, 1.170 de les quals per primera vegada.
  • Aquesta xifra és lleugerament superior a la de l’any anterior, ja que el 2019 vam atendre 2.592 persones; durant el 2020 hem mantingut l’atenció a les persones malgrat les restriccions d’aforament als nostres espais i les dificultats vinculades a la pandèmia. També significa un 39% més de persones ateses que fa tres anys.
  • La majoria (88%) són homes i el 12% són dones.
  • Des de la creació d’Arrels el 1987 hem atès més de 16.000 persones.

• Hem visitat directament al carrer 681 persones que viuen al ras a Barcelona, un 26% més que l’any 2019. En total, l’equip de carrer d’Arrels ha fet 6.530 visites.
  • Els equips de carrer han recorregut sobretot sis zones de Barcelona: Ciutat Vella, l’Eixample, Sants-Montjuïc, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí. També s’han desplaçat per la resta de la ciutat en casos puntuals de persones en situació de molta vulnerabilitat.
  • Durant el confinament estricte, al maig del 2020, vàrem sortir pels carrers de Barcelona durant una nit per saber quantes persones dormien al ras en aquell moment. Vam comptabilitzar 1.239 persones vivint al carrer.
  • Al novembre del 2020, centenars de persones voluntàries van sortir de nou al carrer durant una nit per entrevistar les persones que vivien al ras a la ciutat. Van enquestar 367 persones, la meitat de les quals va explicar que la seva situació havia empitjorat des de l’arribada de la covid-19.

• Hem garantit l’allotjament a 235 persones.
  • Vint persones sense llar han començat a viure en un pis durant el 2020.
  • Hem seguit apostant per l’habitatge estable i per l’acompanyament de les persones, en un any difícil per la pandèmia i en el qual el sentiment de soledat ha augmentat.
  • Hem destinat el 53% del pressupost a garantir l’allotjament i el suport social a les persones.

Per l’espai d’acollida d’Arrels, on les persones que viuen al carrer poden descansar i troben serveis útils, han passat 2.139 persones; la xifra és molt similar a la de l’any 2019, malgrat les restriccions d’aforament a causa de la covid-19.

• Un total de 499 persones han utilitzat el servei de dutxa.
  • Fins a 1.379 persones han fet servir el rober.
  • 456 persones han guardat la seva bossa al servei de consigna de manera estable (a la ciutat de Barcelona no hi ha cap servei públic de consigna on les persones que viuen al carrer pugui deixar les seves pertinences).
  • 796 persones han vingut al nostre centre obert demanant assessorament i orientació sobre els recursos que existeixen a Barcelona adreçats a persones sense llar.

• Hem acompanyat més de 300 persones a la xarxa d’atenció sanitària, d’atenció a la salut mental i a la xarxa d’atenció en addiccions.
  • Hem defensat els drets de les persones; l’equip juridic d’Arrels ha ofert assessorament jurídic a 200 persones.
  • Hem recordat 70 persones sense llar que ens han deixat, juntament amb altres entitats i serveis de la ciutat. A Arrels coneixíem directament 41 d’aquestes persones, a les quals hem acompanyat en la mort, en un context de pandèmia.

• La tasca d’Arrels no seria possible sense l’equip de voluntariat. El 2020 hem comptat amb la implicació de 426 persones voluntàries que han participat de manera continuada en serveis d’atenció a les persones però també en altres tasques administratives, de manteniment o sensibilització.
  • D’altres persones han col·laborat de manera puntual durant els mesos de confinament, en períodes d’estiu i nadal o en accions puntuals com el recompte i el cens que vam organitzar des d’Arrels al maig i el novembre del 2020, respectivament. En total, gairebé 2.200 persones han col·laborat com a voluntàries al llarg de l’any.
  • La continuïtat de l’atenció s’ha proporcionat amb la implicació de 78 treballadors i treballadores amb perfils molt diversos.
  • Moltes gràcies també a les 5.907 persones sòcies i donants i a les 270 empreses, col·lectius i entitats perquè amb la seva implicació s’han sostingut els projectes d’Arrels.

El total d’ingressos de l’any 2020 ha estat de 5.006.356,94 euros.

• Finançament públic: 42%
  • Finançament privat: 58%

El 79% del pressupost s’ha invertit en atendre directament les persones sense llar, especialment en cobrir necessitats d’allotjament i suport social (53%), en serveis de primera acollida (18%), el taller ocupacional (5%) i despeses directament relacionades amb projectes i materials contra la covid-19 (3%).

Consulta tota la informació econòmica.

• Rutes d’emergència. Durant el confinament estricte, vam crear un equip d’emergència que va sortir cada vespre per entregar a gairebé 500 persones sense llar més de 1.900 kits sanitaris i certificats per evitar sancions.
  • Orientació a la ciutadania. Durant les primeres setmanes d’estat d’alarma, vam habilitar una línia d’atenció telefònica i més tard un xat per oferir informació pràctica a la ciutadania. Fins a finals de l’any 2020, hem atès unes 600 consultes.
  • Recordar i denunciar. Haver de viure al carrer escurça els anys de vida. Al 2020, 12 entitats hem recordat 70 persones sense llar que ens han deixat a Barcelona. De mitjana, tenien 56 anys.
  • Defensar drets. No poder confinar-se ha agreujat la sensació d’inseguretat. A Arrels hem donat suport a persones que han estan sancionades i som acusació popular en el cas de tres víctimes d’homicidi.
  • Acompanyament més intens. Hem intensificat la nostra atenció al carrer però també al nostre centre obert i als allotjaments que gestionem, per acompanyar les persones durant la pandèmia. També hem intentat acompanyar persones als hospitals i residències.
  • Hem escoltat. Al maig del 2020 vam fer un recompte i vam localitzar 1.239 persones dormint al ras a Barcelona. Uns mesos més tard, al novembre, vam tornar a sortir al carrer i vam entrevistar 367 persones per conèixer la seva situació; la majoria ens va explicar que la seva situació havia empitjorat.

Hi vols col·laborar?

Comptem amb tu per seguir avançant en el repte #ningúdormintalcarrer. Col·labora!

L'adreça electrònica no es publicarà.